Thursday 20 September 2012

Lampu Isyarat Belok (Turning Signal)


ENTRY 3, 20hb Sept 2012

Salam kepada semua pembaca. Kalau sebelum ini aku buka topik yang mana tak diajar di dalam driving skool, kali nih aku nak bercerita plak tentang perangai driver kita yang mana memang ada diajar oleh driving skool. 

Lampu isyarat belok...tau tak? Alahhhhh...lampu ‘signal’...haaa...tau? Seringkali kita jumpa pemandu yang malas nak ‘turn on’ lampu isyarat nih ketika membelok kan? Korang tau tak...lampu isyarat belok tuh bukannya jauh pun dari tangan kita...just ‘pull up’ atau ‘pull down’ ajer. Sejak zaman berzaman kereta dicipta memang dah sedia mudah untuk menggunakan lampu isyarat belok nih. Tetapi kenapa? kenapa? kenapa susah sangat nak guna sewaktu membelok?

Situasi ini sering berlaku pada aku dipersimpangan. Aku sedang menunggu untuk keluar simpang(samada ke kanan atau ke kiri jalan) di satu simpang 3. Ada sebuah kereta dari arah jalan utama dan dipandu dengan agak perlahan. Aku menunggu kerana menyangka dia akan memandu terus melintasi persimpangan. Aku masih lagi menunggu sambil berkata dalam hati ‘ mak aihh...bercinta nyer driver tuh bawak kereta...macam pegi makan angin’..huhuhu. Tiba-tiba, setelah hampir dengan simpang, kereta yang aku tunggu untuk diberikan laluan itu membelok masuk ke simpang yang sama dengan aku...Sama jugak kalau aku dari arah jalan utama, nak masuk simpang ke kanan, dari arah hadapan aku ada sebuah kereta yang perbuatannya sama dengan situasi di atas tadi....aku kena tunggu sebab menyangka kereta tu akan terus melepasi simpang(kalau dia terus, aku kena la bagi laluan sebelum aku boleh masuk simpang kan?...)

Tiba tiba kereta tuh masuk simpang jugak tanpa memberi isyarat belok...Adoii sakitnya hati, kalau tak dah lama aku boleh masuk simpang tu dan tak menyusahkan orang kat belakang aku yang terpaksa berhenti kerana menunggu aku untuk masuk ke simpang. Keadaan ini juga berlaku pada penunggang motosikal. Kalau motor tuh mungkin signal dia selalunya rosak, mentol terbakar, suis jammed dan sebagainya...itu aku faham sebab aku pun ada menunggang motor jugak. Tapi mudah juga dilakukan oleh penunggang motor jika memberi isyarat tangan...kadang kadang isyarat tangan lebih jelas(obvious) berbanding signal yang kecik dan malap. Bukan nak kena pinjam tangan orang lain pun...tangan sendiri ajer(lain la ko takder tangan! tapi kalau takder tangan mana boleh bawak moto ye dak?). Kat driving school dulu kan ada buat demostrasi isyarat tangan masa ‘test’ JPJ...lupa dah? ke berlakon je masa tuh untuk dapat lesen? adoi.

GRRRrrr....panasnya hati...adoi la. sedara oiii...guna la lampu isyarat belok tuh. Tak perlu lah orang tunggu kita macam lah kita nih perdana menteri yang nak lalu. Kalau orang kat simpang tau kita pun nak masuk simpang, dia tak perlu tunggu lama lama kat situ, dah boleh keluar pun...nak kata lampu signal rosak, kereta baru beli...plastik seat pun belum bukak sanggup duduk atas plastik wrapping. alahaiii...
Aku pun kadang kadang ada gak tak turn signal bila masuk simpang, tapi for sure pada masa tuh tak ada kereta lain dari arah depan, belakang ataupun yang sedang menunggu di simpang. Sila gunakan lampu isyarat belok anda, jika tidak mahu guna, sila beri pada orang lain yang tahu menggunakannya. Terima Kasih.

END of entry 3.

No comments:

Post a Comment