Wednesday 12 September 2012

Permulaan Bicara


Salam kepada pembaca budiman...Selamat Datang ke blog “FOOLS INJECTION” Informasi Budaya Di Jalan Raya. Blog aku ni dicipta bukan kerana nama...ewahhh...hahaha.
Aku dah lama rasa terpanggil untuk membuat blog nih...tetapi tak pernah terdetik untuk menaip sehinggalah pada hari ini, ketika ini, mungkin keboringan yang amat sangat mengilhamkan aku...”apa kata kalau aku tulis blog? mungkin keboringan aku akan menurun ke tahap yang neutral” maka aku pun mula menulis(menaip).

11.55am 13 Sept 2012.
Kebanyakan kita mempunyai kenderaan kan? Yang kaya berkereta mewah, yang miskin mungkin berbasikal atau hanya berjalan kaki. Mat rempit pula akan ber...superman...Tapi, kebanyakan orang akan mempunyai kenderaan tak kira kereta, van, mpv, suv, apv, 4x4, lori, motorsikal, basikal mahupun bas mini.
Tetapi tahukah kita? banyak perkara pelik yang tidak diajar atau terlebih ajar yang kita lakukan semasa memandu? haaaa...tak perasan kan? memang kita kurang sedar tentang perkara ini yang mana perbuatan kita itu selalunya menyusahkan dan membahayakan pengguna jalan raya yang lain.
Kerana itulah blog ini tercipta, dan kerana itulah juga saya menulis di sini. ewahhh(lagi). Mulai saat ini, mari kita sama sama berkongsi apa yang berlaku di atas jalan raya kita. Komen dan teguran yang membina adalah amat digalakkan. komen yang meruntuh(kalau ada) akan dijadikan sempadan(siam).
Jom...kita membebel!


Mukaddimah, Entry 1. 13 Sept 2012
Keadaan nih selalu aku alami, yang selalunya akan menyakitkan hati...korang pun mesti selalu kena, atau korang sendiri yang buat(baca nih betul betul). Aku memandu di satu jalan yang lurus, di depan aku ada simpang (tak kisahlah simpang 3 atau 4, kiri atau kanan) dan ada sebuah kereta yang hendak keluar simpang. Aku memandu dengan kelajuan jalan persekutuan iaitu 80kmj. Di belakang aku tiada sebarang kenderaan mengekori. Hanya Aku.
Tiba tiba apabila hampir dekat persimpangan(keadaan masih selamat untuk kenderaan dari simpang keluar) kereta yang menunggu di simpang keluar dalam satu arah dengan aku sebelum sempat aku melepasi simpang. Well...that’s OK...yang tak OK nya, bila kereta tuh dah keluar simpang, dia drive dengan kelajuan selamba...mungkin kurang dari 60kmj. Aku terpaksa membrek dan memperlahankan kelajuan aku dari 80kmj agar tidak melanggar kereta yang keluar simpang di hadapan aku. Sakit hati tak?

Dengar nih aku nak cakap...kalau rasa nak keluar simpang sambil melenggang kangkung, eloklah korang keluar simpang selepas aku melepasi simpang. Maka tak perlulah aku menjadi terencat membrek dan mengekori kereta yang sedang makan angin! Bukan apa...kat belakang aku tadi tak ada kereta lain pun...hanya aku. Apa la salahnya tunggu kejap aku melepasi simpang, pastuh lantak korang lah kalau nak keluar simpang dengan kelajuan kereta lembu pun...aku pun tak kisah.
Dalam kes di atas, adalah dimaafkan kalau jalan(jalan aku) tuh dipenuhi kereta yang bersusun dan sukar mendapat peluang untuk keluar dari simpang. Boleh la si pemandu selamba tadi keluar mencelah bila ada peluang...aku pun tak kisah.

Atau, boleh jugak korang nak keluar simpang depan aku walaupun jalan tak dipenuhi kereta...boleh...kalau lepas untuk keluar sebelum aku sampai, keluar lah...aku pun biasa buat sewaktu aku nak keluar simpang...TAPI, bila dah keluar tuh terus lah pecut ke kelajuan selesa agar orang kat belakang tak terencat menurunkan kelajuan kat belakang kita!

END of Entry 1.

No comments:

Post a Comment