Monday 8 October 2012

Hi Semua...bertemu lagi dalam entry kali ini, 09 Oktober, 2012.

Apa aku nak cerita kali nih yer? Erm...OK...OVERTAKE, tetapi kena HIGH BEAM...
Aku rasa bukan aku jer yang ada pengalaman macam nih...aku rasa ramai lagi orang lain
yang ada pengalaman nih dan pastinya setuju dengan aku...

Sewaktu aku memandu di satu jalan yang lurus, pada siang hari, ada sebuah lori trailer panjang
(kenderaan berat dan panjang) yang bergerak perlahan iaitu sekitar 60kmj. Aku nak memotong
lori tersebut, tetapi trafik yang datang dari arah bertentangan agak sibuk...hampir 10 minit aku
mengekori lori tersebut kerana tidak dapat memotongnya kerana trafik ataupun garisan berkembar.
Aku memandu perodua kancil yang sudah pastinya agak perlahan daya memotongnya, jadi aku perlu mengambil masa yang lama untuk memotong berbanding kereta yang bersesaran 1000cc ke atas
mahupun berkuasa turbo.


So, bila ada peluang aku akan terus keluar memotong. Namun dengan tiba tiba ada kereta
datang dari arah bertentangan dengan lajunya...mungkin perodua lamborghini ataupun proton veyron..
aku masih lagi di dalam 'mode' memotong lori trailer panjang tersebut...tanpa segan silu, kereta
yang datang dari arah bertentangan memberikan 'high beam' atau dalam bahasa melayu disebut
sebagai 'lampu tinggi' kepada aku yang sedang memotong...lalu dalam hatiku berkata 'WTF'!


Takkan la ko tak nampak aku tengah memotong nih tak lepas lagi??? siang hari beb...buta ke haper?
apa ko ingat aku tak nampak ke ko kat depan aku? orang buta takleh drive beb...aduhhh...
Daripada ko bagi aku 'high beam' lebih baik ko brek sikit, kurangkan kelajuan ko tuh supaya
aku nih lepas memotong...dah tentu aku naik kancil ko plak naik V12 turbo supercharger...
takkan tak boleh perlahan sikit kasik aku lepas...kan??? kalau lah aku berlanggar dengan ko,
keter aku kemek(mungkin aku pun kemek) tapi keter ko bukan keter kebal kan? ko pun bukan
ada ilmu kebal kalau kena langgar tak jadi apa apa kesan kan? so...bertolak ansur lah untuk
perlahankan kenderaan anda apabila anda nampak kereta yang sedang memotong di laluan
anda tidak dapat melepasi kenderaan yang dipotongnya...BUKAN nya bagi 'high beam' sebab
aku tak perlukan high beam ko ketika memotong...tetapi aku memerlukan 'ruang' dan tolak ansur.


End of ENTRY. Terima Kasih

No comments:

Post a Comment